torsdag 28 juli 2016

Klara UFO:n

 .
Ännu ett UFO är quiltat och klart. Quilten heter
Färgsplasch och är 230 cm x 270 cm. Jag har
frihandsquiltat den på min Powerquilter vilket
var ganska svettigt i sommarvärmen men jag
blev helt nöjd med den. Egentligen skulle den
varit med på Öresundsquiltarnas utställning 2007
men då var den inte klar och jag gillade den inte.
Den åkte ner i en låda och där fick den ligga till
för någon månad sedan när jag hittade den och
satte igång med quiltningen och så blev den
klar till slut 2016. Nu tycker jag den är fin.
.
 .
Quilten ovan och under är samma - bilden ovan
är baksidan och bilden nedan framsidan eller
om man vill tvärtom. Tekniken visade vi en
gång på Öresundsquiltarna och den var rolig och
lätt att sy. Framsidan låg där halvfärdig för tyget
tog slut men en dag var jag hos Quiltameva i
ett annat ärende och där låg en dubbelbalipop
precis en sådan som jag letat efter. Det var bara
att sätta igång och göra fler block och så var
toppen klar. Jag hade några andra block liggande
och de sydde jag ihop med några block som
blev över från toppen och så blev det ännu en
quilt på baksidan som även kan användas som
framsida. Quilten heter Två flugor i en smäll och
syftar så klart på att det är två UFO:n som blev
klara på samma gång. Jag har frihandsquiltat
den på min Powerquilter.
Quilten är 190 cm x 290 cm.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar