tisdag 12 maj 2020

Frihandsquiltning

 .
Kom på att jag hade två långa bord i källaren så upp med dem och igång med att lägga ihop 2 quiltar som är 3 m x 3½ m och 2 quiltar som var lite mindre, ungefär som en enkelsäng.
.

.
Jag gillar spraylim som synes. Det gick åt 4½ burk spraylim.
Allt i vardagsrummet ligger stabilt nu. Det tog totalt 8 timmar
att lägga ihop quiltarna. Svetten lackade och det var extremt jobbigt.
.
 .
Trots försiktighet och uppspänd vadd så blev det ändå några veck här och där.
.
.
Ingen fara. Det är bara att försiktigt klippa av vadden som sticker upp.
Platta till lite med fingret.
.
 .
Så blir det så här bra som aldrig kommer att märkas.
.
.
Vadden jag använde var polyester/bomull 80/20 och 3 m bred.
Bredden räckte inte så jag fick skarva. För länge sedan köpte jag
en rulle "skarvtejp" så den kom nu väl till pass. Det är en remsa
tunn vliseline med lim på ena sidan. Har man inga sådana färdigskurna
remsor kan man lätt själv skära sådana av tunn vliseline.
.
.
"Skarvtejpen" kommer från Marti Michell
.

.
Dax att frihandsquilta. Det kommer att bli tufft med ett så stort täcke.
Bara att kämpa på lite varje dag.
.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar