söndag 7 september 2014

Min första quilt



Vem minns inte sin första quilt? Själv fattade jag ingenting men önskan att sy en quilt drev mig till biblioteket där jag hittade en bok. Detta var på 80-talet. Jag tror inte lappteknik var så stort då som nu. Utbudet av quiltböcker på biblioteket i Svedala var mycket begränsat. Hur det nu var så fastnade jag för log cabin i boken och nästa dag for jag ivrigt iväg till tygaffären för att handla. Jag köpte alla möjliga sorters tyger i olika material men höll mig till svart, vitt och olika nyanser i blått. Jag hade ingen aning om att det fanns amerikanska lapptäckstyger, FQ eller annat häftigt i quiltvärlden. Sen kom nästa undran – skulle jag klippa tyget i remsor eller? Av en ren tillfällighet såg jag en skärkniv och skärmatta hos en hobbybutik i Malmö vilka genast inhandlades. Först gjorde jag ett mönster och satte små tygprover på mönstret så jag visste vilket tyg och färg som skulle vara var. Allt ritades upp noga och skalenligt. Alla mått registrerades. Nu hade jag nödvändiga attiraljer så det var bara att sätta igång. Jag skar och sydde och snart hade jag en topp färdig som jag la ihop med vadd och baksida. Vad för slags vadd jag använde har jag ingen aning om men quilten är mjuk och följsam. Quilta? Hur? Man quiltade väl bara i diket eller gjorde man på annat vis? Visste inte så det blev i diket på maskin. Quilten tillägnades min son som hade den på sin säng i många år. Nu är den sliten och hål lite här och där för det är nog inte så bra att blanda för många olika material i något som används flitigt. Jag är fortfarande nöjd med min första quilt. Därefter har det sytts en hel del under åren.

1 kommentar:

  1. Den är jättefin, din första quilt! Funderar på att lägga ett inslag på min blogg om min första quilt, blev så inspirerad!
    Kram, Kerstin

    SvaraRadera